Wednesday, July 29, 2009

DAKWAH DI PENJARA AMERIKA

DIPETIK DARI: http://hambalialorstari.blogspot.com/2009_02_01_archive.html

(Penjara Twin Rivers Amerika Syarikat)

Alhamdulillah kerja dakwah bukan setakat di dalam Masjid atau Surau yang sesetengah masyarakat kita fikirkan. Malah ianya diperlukan di berbagai tempat asalkan ianya bersesuaian. Antara tempat yang jarang masyarakat kita fikirkan adalah dakwah di dalam penjara. Kesan yang amat menakjubkan apabila dakwah ini dibuat di tempat sebegini kerana mereka-mereka yang yang berada di sini biasanya dahaga kepada bimbingan dan hidayah dari Allah swt. Banduan yang berada di penjara biasanya terputus dari keluarga dan sahabat handai serta terputus dengan urusan keduniaan mereka. Mereka yang tersisih begini jika didakwahkan kepada harapan kepada rahmat Allah swt pastinya banyak memeberi kesan.

Sebagaimana yang dilapurkan, ramai banduan yang berada di penjara-penjara di Amerika Syarikat dan di Eropah banyak yang memeluk Islam apabila dakwah di dalam penjara di jalankan oleh saudara kita yang berada di sana. Seperti di Monroe Correctional Complex,Twin Rivers, Amerika Syarikat, ramai banduan telah memeluk agama Islam bila kerja-kerja dakwah di laksanakan di sana. Kerja dakwah ini biasanya di jalankan ketika waktu rehat penjara yang biasanya dibuat di ruang yang diizinkan oleh pihak penjara. Hasilnya ramai yang terbuka kepada hidayat. Kata sebahagian para banduan “Penjara boleh menjadi satu kuburan atau menjadi salah satu dari taman-taman syurga.”

Di Malaysia, seingat penulis memang ada dakwah yang dilaksanakan oleh Jemaah Tabligh, khususnya di Kuala Lumpur. Cuma kerja-kerja dakwah ini terbatas oleh orang-orang tertentu sahaja dan di atas kebenaran pihak Penjara Malaysia serta atas mesyuarat Syura Sri Petaling. Dulu pernah dilaksanakan kerja dakwah ini dengan kerjasama pihak JAKIM. Semejak berpindah ke Seremban tidak tahu pulak penulis samaada aktiviti ini masih berterusan atau pun tidak.

Pengalaman penulis ketika keluar 40 hari beberapa tahun yang lalu di Jambi, Indonesia. Penulis pernah di bawa ke Penjara Kota Jambi. Penulis bersama teman di sana yang sememangnya ada hubungan baik dengan pegawai penjara telah pergi ke salah satu penjara besar di Kota Jambi. Sesampai di sana kami bertemu dengan pegawai tertinggi Penjara dan kami dibenarkan memasuki penjara berkenaan dengan melalui tiga pintu utama yang sememangnya dikawalan ketat. Bila masuk ke dalam penjara berkenaan kami melalui kawasan penjara wanita. Apa lagi semua mata memerhatikan kepada kami. Apa taknya dengan pakaian jubah serta serban yang kami pakai menjadi perhatian semua warga penjara. Kebetulan waktu itu waktu istirehat penjara, maka mudah untuk kami berjumpa banduan-banduan di situ. Kami terus ke Mushalla yang terdapat di dalam penjara berkenaan bersebelahan dengan gereja.

Pegerakan kami diperhatikan oleh setiap banduan yang berada di situ. Ada yang memberi salam kepada kami, mungkin sebab teman penulis memang dikenali oleh sebahagian besar warga penjara berkenaan. Sesampai penulis dan teman ke dalam Mushalla tersebut sudah ada ramai yang menunggu sambil mendegar “Taklim Fadhail” yang di baca oleh salah seorang banduan. Rupa-rupanya “jaulah” telah mereka lakukan sebelum kedatangan kami. Penulis diminta untuk “bayan” (ceramah). Perasaan sebak yang teramat menyelubungi penulis ketika memberi bayan yang menyebabkan sebahagian besar banduan di situ menangis teresak-esak. “Bayan” yang penulis sampaikan banyak membawa kepada rahmat Allah swt serta diselitkan dengan kisah Nabi Yusof as dipenjarakan, lamanya sekitar satu jam dan di akhir kami macam biasa buat “tasykilan”. MasyaAllah hampir semua yang bagi nama untuk “keluar”. Apa taknya bila kami “tasykil”, “Siapa yang sedia mau keluar 4 bulan, 40 hari, 3 hari pak!” pinta teman penulis. “Saya sedia pak!, kontan pak!”. “Memang le, siapa yang yang tak nak keluar semua nak, ye le keluar dari penjara. Sapa yang tak nak, kontan lagi” Jawab hati kecil penulis. “Patut le ramai yang bagi nama”. Namun penulis yakin mereka memberi nama atas keazaman yang ikhlas melalui raut wajah mereka. Hampir waktu istirehat selesai kami pun meminta izin beredar

KESAN DAKWAH JEMAAH TABLIGH DI EROPAH.

Islam makin bersinar di Eropah
Oleh Nurul Axlina Kamaludin


Beratus-ratus masjid baru dibina ketika banyak gereja terbiar BENUA Eropah yang menjadi antara lubuk sentimen Islamphobia yang dihangatkan lagi dengan rentetan cubaan serangan terbaru di Britain, baru-baru ini, sebaliknya semakin diterangi sinar Islam menerusi projek pembinaan beratus-ratus masjid baru. Setakat ini, di Britain saja ada sebanyak 1,500 masjid manakala 10 di Perancis, lapan di Sweden, empat di Hungary dan dua di Russia termasuk Masjid Qolsharif di Tatarstan yang menjadi masjid terbesar Eropah pada masa ini. Projek pembinaan masjid baru dari Jerman ke Sepanyol dan Britain, sekali gus membuktikan keberanian masyarakat Muslim menonjolkan identiti sebenar mereka, tanpa perlu rasa takut mahu pun terancam dengan perkembangan di sekeliling mereka.

Lebih menarik, jika dulu mereka terpaksa secara rahsia menunaikan solat di bilik gelap di bahagian paling bawah bangunan kerana bimbang dicemuh, keadaan sekarang sebaliknya. Mereka yang kebanyakannya golongan pendatang dari Turki dan Afrika Timur, bukan setakat berani keluar masuk masjid, malah bekerjasama mengumpul dana dan bersatu hati menghadapi sebarang dugaan bagi memastikan masjid yang diingini dapat menjadi satu realiti. Malah, seperti dilaporkan media Barat baru-baru ini, kehadiran kubah masjid terbesar di Jerman misalnya, semakin menenggelamkan menara gereja – petunjuk keyakinan baru ke atas Islam ketika gereja pula semakin terbiar di negara Eropah itu.



Di Jerman saja, sehingga 184 masjid baru kini dalam proses pembinaan termasuk di daerah Kreuzberg, Berlin. Keadaan jauh berbeza jika dibandingkan bertahun-tahun lalu apabila 180 rahib kumpulan Katolik Sisters of the Divine Savior diibaratkan sebagai nadi di bandar itu. Malangnya, hari ini mereka cuma tinggal 8 orang. Setiap minggu, purata 150 penganut Roman Katolik menghadiri perhimpunan di Gereja Liebfrauen berbanding kira-kira 3,000 Muslim memenuhi Masjid Yavuz-Sultan-Selim. Sejak pembukaannya pada 1995, kehadiran kedai dan pusat belia Muslim menjadi ‘besi berani’ bagi kalangan penduduk Islam.

Di sekitar Eropah, Islam yang juga agama paling pesat berkembang, semakin ketara dan jelas kewujudannya berbanding satu ketika dulu apabila ia diamalkan secara senyap-senyap. Perubahannya bukan menyentuh aspek seni bina pada bandarnya, tetapi juga nilai sosial masyarakat setempat. Dalam apa dirujuk sebagai lambang integrasi Muslim, fenomena kemunculan ketara Islam ini turut dilihat sebagai bukti yang dunia Islam jelas mengancam budaya Kristian Eropah. “Masyarakat Muslim sudah berani keluar menonjolkan diri mereka yang sebenarnya,” kata Claus Leggewie, pakar Sains Politik Universiti Giessen, Jerman. Kenyataannya itu berdasarkan kajiannya mengenai evolusi landskap dan binaan masjid di Jerman. “Menerusi projek pembinaan masjid yang besar sedemikian, mesej yang mahu disampaikan (umat Islam) adalah kami di sini. Kami mahu menjadi sebahagian landskap simbolik Jerman. Kami ada di sini dan akan terus kekal di Jerman,” kata Leggewie. Pembinaan masjid besar dari Cologne, Jerman sehingga ke Amsterdam (Belanda) dan Seville, Sepanyol, berdepan bantahan keras penduduk dan pemimpin tempatan yang mendakwa ia lubuk menghasilkan pengganas. Lebih menyedihkan, apabila ada kalangan umat Islam yang meragui pembinaan masjid itu. Ini dibuktikan dengan kenyataan ahli keluarga dua suspek keganasan di Glasgow, Scotland yang mendakwa suspek itu dilatih menjadi radikal oleh kumpulan pendakwah Tablighi Jamaat (Jemaah Tabligh) – kumpulan sama yang sedang hebat memperjuangkan hak bagi pembinaan kompleks Masjid Besar London di tanah seluas 18 ekar. Malah, pembinaannya berhampiran stadium Olimpik 2012, juga bakal mencatat sejarah sebagai masjid terbesar Eropah. Kewujudan bangunan seumpamanya jelas berbeza daripada ruang bawah tanah gelap dan kecil yang menjadi tempat jemaah seperti Halif Kuzpinar menunaikan solat Jumaat, sejak 33 tahun lalu selepas dia berhijrah dari Turki ke kawasan di Frankfurt, Jerman.



Siapa sangka, pergerakan Islam yang dianggotainya itu dapat membeli sebuah pasar raya di penempatan bandar Wiesbaden, di tengah Jerman. “Di sini ada tempat letak kereta, pusat kanak-kanak dan untuk golongan belia. Kami mahu mewujudkan pusat setempat bagi membolehkan orang ramai melihat apa yang sebenarnya kami lakukan di sini,” kata Kuzpinar. Berikutan kewujudan tempatnya sendiri, Mili Gorus – sebuah pertubuhan hak asasi Islam Turki yang dipantau kerajaan Jerman, mahu memiliki sesuatu yang tidak pernah dikecapinya iaitu pengiktirafan rakyat di negara yang sudah menjadi tanah air mereka. Namun, usaha murni itu berdepan bantahan keras. “Ia sepatutnya dijual sebagai sebuah pasar raya, bukannya masjid,” kata Wolfgang Kopp, pemilik pangsapuri di seberang premis itu. Beliau bersama jiran lain, berjaya menghalang usaha menjadikan bangunan pasar raya itu kepada masjid, tetapi hanya untuk sementara waktu. Ini disebabkan, Perlembagaan Jerman jelas menyatakan semua agama boleh memiliki tempat ibadatnya sendiri.

Sejak menjejakkan kaki di Jerman, golongan pendatang seperti Kuzpinar, terpaksa bersolat di bilik gelap yang menjadi simbol kegelapan masyarakat Islam yang tersepit di antara kebebasan mengamalkan agama serta budaya masyarakat setempat di negara yang menjadi tanah air mereka. Kini, generasi ketiga yang semakin berjaya, saling berusaha dalam projek pembinaan masjid yang lengkap dengan menara. Jika 10 tahun lalu cuma wujud sebilangan kecil saja masjid, Jerman kini menyaksikan 159 masjid manakala 184 projek pembinaan masjid baru, mengikut Institut Arkib Islam Jerman. Aachen, bandar Jerman yang didiami 257,000 penduduk di sempadan Belgium dan 9 peratus masyarakatnya beragama Islam, baru saja memberi kelulusan pembinaan masjid besar. “Ia petanda yang masyarakat Muslim menjadi sebahagian anggota penting masyarakat,” kata Datuk Bandarnya, Jurgen Linden. Kata-katanya terbukti benar apabila Islam yang ingin ditonjolkan sebagai agama pengganas, sebaliknya semakin hari semakin mendapat tempat di hati ramai anggota masyarakat – tanpa perlu kempen besar-besaran mahupun mencela agama lain yang sudah bertapak kukuh di negara Eropah terbabit. Hasil kerjasama dan kesabaran di kalangan Muslim sudah cukup menjadi bukti keagungan Islam sebagai agama keamanan dan kemunculan kubah masjid mengatasi menara gereja di Jerman hanyalah antara permulaan awal kebangkitan sinar Islam di bumi Eropah.


assalammualaikum...

assalammualaikum...